Door een technische fout bij de overgang naar het nieuwe Europese bankrekeningnummer IBAN is begin november bij 150.000 klanten van zorgverzekeraars VGZ en Univé geen zorgpremie of betaling van het eigen risico afgeschreven.
Dat bevestigde een woordvoerster van moederbedrijf Coöperatie VGZ woensdag, na berichtgeving van de NOS.
Het gaat in totaal om zo’n 35 miljoen euro. “Dat is een hoog bedrag, maar niet zo hoog dat het ons in de financiële problemen kan brengen”, stelt de zegsvrouw.
Volgens haar zijn de automatische incassobetalingen bij de betreffende klanten niet uitgevoerd. Deze klanten krijgen volgende week een uitlegbrief en een acceptgiro thuisgestuurd om het verschuldigde bedrag alsnog over te maken. Zij hebben daarvoor tot in januari de tijd.
Coöperatie VGZ is naar eigen zeggen de tweede grote zorgverzekeraar van Nederland. Het concern heeft ongeveer 4,2 miljoen klanten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl